Jak działa chargeback?

Mimo, że większość z nas korzysta na co dzień z kart płatniczych, niewiele osób wie, jak działa chargeback, a jest to bardzo przydatna opcja. Chargeback oznacza obciążenie zwrotne, z którego mogą korzystać użytkownicy kart płatniczych Visa i MasterCard. Jest to usługa, która daje możliwość zwrotu pieniędzy z zareklamowanej transakcji pieniężnej dokonanej przy użyciu karty kredytowej, debetowej albo przedpłaconej. To prosty sposób na to, aby w krótkim czasie odzyskać swoje pieniądze.

Obciążenie zwrotne

Jeżeli chcemy korzystać z usługi chargeback, należy złożyć odpowiedni wniosek do swojego banku o zwrot pieniędzy. Można to zrobić w sytuacjach, gdy transakcja została naliczona podwójnie lub jeżeli nie doszło do zrealizowania zamówienia. W tym wypadku bank uruchamia proces reklamacyjny i zwraca klientowi pieniądze. Reklamacja powinna być złożona w formie pisemnej, powinna zawierać takie informacje jak: nasze dane osobowe, numer karty, którą zapłaciliśmy za towar, datę, miejsce i kwotę dokonanej transakcji, a także dane podmiotu, który otrzymał pieniądze. Jeżeli reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, wówczas sprawa jest przekazywana do agenta rozliczeniowego, który zwraca się do sprzedawcy z prośbą o wyjaśnienie sprawy. Następnie na rachunek klienta dokonywany jest odpowiedni przelew.

Kiedy można skorzystać z chargebacku?

Z chargebacku można skorzystać, gdy:
– zamówiony przez Internet produkt nie dotarł do zamawiającego,
– przesyłka z zamówieniem zawierała niewłaściwy towar,
– środki zostały pobrane dwukrotnie za ten sam produkt lub usługę,
– po reklamacji u sprzedawcy, nie odzyskaliśmy naszych pieniędzy,
– na wyciągu z karty znajdują się niezrealizowane przez nas transakcje,
– bankomat nie wydał pieniędzy, ale konto zostało obciążone,
– przy płatnościach internetowych wystąpił błąd, a środki zostały pobrane z karty bez zakończenia transakcji,
– sprzedawca obciążył kartę, mimo anulowania zamówienia,
– zwróciliśmy zakupiony towar, ale nie odzyskaliśmy pieniędzy.

Usługa chargeback jest bezpłatna dla osoby reklamującej transakcję. Reklamację można złożyć od 45 do nawet 540 dni od dokonania płatności.

Leave a Reply